Monday 25 February 2013

MAKANAN TRADISIONAL NEGERI KELANTAN


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera...

Apabila bercakap mengenai warisan negeri diseluruh Malaysia, sudah semestinya disetiap negeri itu akan ada sesuatu yang istimewa mengenai negeri tersebut. Di mana, keistimewaan itulah yang akan menjadi simbolik dan suatu tarikan kepada masyarakat sekeliling.

Disetiap negeri diseluruh negara terutamanya negara kita pasti mempunyai sesuatu yang melambangkan keistimewaannya sebagai, contoh di setiap negeri akan ada satu jenis makanan warisan yang hanya terdapat di negeri tersebut itu.

Sebagai contoh, di negeri KELANTAN atau suatu masa dulu juga dikenali sebagai negeri Che Siti Wan Kembang. Di negeri Kelantan ini terdapat satu jenis makanan yang sangat sinonim dengan kegemaran masyarakatnya iaitu “Nasi Kerabu”. Di mana didalam nasi kerabu ini antara bahan yang dimasukkan ialah “budu” dan ia dimakan bersama dengan ulam-ulaman.

Uniknya makanan ini, ialah nasinya berwarna biru dan antara bahan-bahan lain yang dihidang bersama ialah lada sumbat,sambal ikan, isi kelapa yang digerong dan dikisar.

Pada kebiasaannya, nasi kerabu dimakan bersama pelbagai lauk-pauk antaranya , ialah daging bakar,ayam bakar,ikan yang bersalut tepung dan macam-macam lagi. Ia juga sesuai dijamah pada bila-bila masa sahaja tidak kira siang ataupun malam.


Jadi kepada anda yang tidak pernah merasai keenakan nasi kerabu ini, bolehlah mencubanya sendiri dan sudah pasti ianya tidak akan menghampakan anda semua. Dan kepada mereka yang bercadang untuk pergi ke negeri Kelantan, singgahlah sekejap dimana-mana gerai atau restoran yang ada menyediakan sajian ini untuk mencuba dan menikmati sendiri kelazatan makanan warisan negeri Che Siti Wan Kembang ini. Selamat mencuba!!!! 

Posted by.
Siti Fatimah binti Che Mohd Saufi



No comments:

Post a Comment