Monday 25 February 2013

MAKANAN TRADISIONAL NEGERI JOHOR


Johor merupakan salah satu negeri yang mempunyai budaya yang paling unik, sedangkan budaya Johor telah dipengaruhi oleh budaya tanah Melayu, budaya Jawa dan juga budaya Sumatera. Masakan Melayu bukan saja dimakan oleh masyarakat Melayu, malah bangsa lain juga. Banyak makanan yang boleh dapati di Johor. Antaranya ialah lontong (ketupat yang dipotong 4 segi dicampur dengan sayuran bersama santan), otak-otak (Isi ikan campur dengan santan kelapa dan digaul dengan lada, bawang, halia, udang kering dan bahannya yang dibungkus dengan daun pisang atau kelapa dan dibakar ataupun dikukus) dan sebagainya.

Lontong Jawa ni dikatakan berasal dari masyarakat jawa tengah di panggil "Tepo" boleh dikatakan sama macam nasi impit biasa tu cuma Lontong jawa di bungkus dengan daun pisang, bagi membangkitkan rasa dan aroma bau daun yang berlainan dari lontong biasa.. Lontong jawa sedap dimakan dengan Sayur Lodeh ataupun dinamakan sebagai Kuah Masak lodeh.


Sekarang lain sikit resepinya…walau bagaimanapun ia menggunakan resepi yang sama cuma tambah sambal kacang sahaja. Kebanyakan masyarakat kini selalu menyatakan makanan lontong ini sesuai dimakan ketika hari raya puasa sahaja. Hakikatnya makanan ini popular sejak turun temurun plus zaman berzaman cuma ia lebih popular dan mendapat sambutan yang hangat dalam kalangan rakyat Malaysia ketika musim perayaan Idil Fitri.




Posted by,
Izzati Liyana binti Muhamad Isa

No comments:

Post a Comment